dhl
dhl

“كيميكس CHEMIX” براند مصري يحقق المعادلة الصعبة في مجال منتجات المنظفات والمعقمات

القاهرة – مى عبده:

تعد المطهرات والمعقمات في وقتنا الحالي من اهم المنتجات ولا غنى عنها و توجد في كل بيت في العالم بأكمله وزادت أهمية تلك المنتجات بعد ظاهرة انتشار كوفيد-19 “فيروس كورونا”.

لذلك أجرينا هذا الحوار الصحفي مع الأستاذ محمود فوزي مؤسس براند “كيميكس” للمنظفات والمطهرات، الذي يعمل جاهداً من أجل إثبات جودة وجدارة المنتج المصري ومنافسة المنتج المستورد، منتجات براند كيميكس تحقق المعادلة الصعبة وهي جودة عالية وبأسعار تنافسية، وبالفعل أصبح براند كيميكس من أهم البراندات على مواقع التواصل الاجتماعي وأكثر رواجاً بين المصريين.

في بداية حوارنا عرفنا بك.

محمود فوزي، كيميائي، خريج علوم عين شمس قسم الكيمياء دفعة ١٩٩٧.

عرفنا على بداية ونشأة براند كيميكس للمنظفات.

فكرة تأسيس براند كيميكس جائت تزامناً مع ظهور فيروس كورونا، حيث لفت انتباهي بشدة اهمية المعقمات والمطهرات وانها شىء ضروري في حياتنا وبدات اشتغل على موضوع صناعة المنظفات والمطهرات كانت الاول كميات صغيره واتحولت بعد كده لفكرة انشاء مصنع صغير.

ما السبب وراء تسمية تلك البراند بهذا الإسم “كيميكس”؟

كيميكس بتجمع ما بين كلمة كيمياء وخلط بما ان اغلب الناس عارفه ان الكيمياء هو مجال الخلطات والمستحضرات.

ما الذي يميز تلك البراند عن غيره؟

الذي يميز براند كيميكس، هو انه يجمع بين جودة المنظفات والسعر الاقتصادي وانها تكون براند ينافس في المستقبل كبرى شركات المنظفات.

ما هي المنتجات التي تقوموا بإنتاجها؟

منتجاتنا كتير ومتنوعه على سبيل المثال: الصابون السائل الخاص بالاطباق والمواعين، كلور مبيض ومطهر ومعقم الصابون الخاص بالملابس جل الملابس وكلور للملابس الملونه لازالة البقع، هاند سوب صابون سائل لغسيل الايدي معطرات ومنظفات ومطهرات للارضيات مذيب دهون للبوتجازات والافران شامبو غسيل السيارات و ملمع ومنظف زجاج.

وما هو المنتج الاكثر طلباً ؟

المنتج الاكثر طلبا هو صابون غسيل الاطباق والمواعين.

وكم تتراوح اسعار المنتجات لديكم؟

الاسعار تتراوح ما بين ٥٠-١٥٠ جنيه على حسب نوع المنتج وكمية العبوة.

من وجهة نظرك ما هي مميزات وعيوب العمل في مجال المعلمات والمنظفات؟

صناعة المنظفات بتتطلب كيماويات وعبوات بلاستيكيه واغلبها بيتم استيرادها من الخارج وده بيعمل تذبذب في الاسعار وارتفاعها وطبعا بنواجه اعتراض من العملاء وفي كيميكس اخدنا من بداية شغلنا من ٤ سنين على عاتقنا اننا نوصل منتجاتنا لعملائنا لحد باب البيت وبكده بنوفر على العميل جزء من التكلفه اللى كانت بتروح للموزع والوكيل وطبعا بنسمع منهم رائيهم بكل صراحه في منتجاتنا وبنهتم بكل راي او نقد عشان نطور من نفسنا.

مجال المنظفات صعب والمنافسه فيه شرسه من ناحيتين الشركات الكبرى اللي طبعا بتقدر تستورد الكيماويات باسعار ارخص بكتير من اي مصنع تاني وكمان من ناحية ان صناعة المنظفات محلات كتير بتشتغل فيها بعلم وبدون علم وبتبيع منتجات باسعار رخيصه وبتكون غير مطابقه للمواصفات القياسيه.

ما هي المقولة التي تؤمن بها في عملك ؟

اجري ورا حلمك وطموحك اكيد في يوم هتوصل لحلمك اوعى تستسلم.

في نهاية حوارنا ما الذي تود أن تختتم به حديثنا ؟

الشكر والتقدير لسيادتك وللوكالة انها بتهتم بالصناعة الصغيره وافكار الشباب ودعمكم ليهم.

airfrance
مرسيدس
Leave A Reply

Your email address will not be published.