dhl
dhl

“Duchesse” براند مصري هدفه أن تشعر كل سيدة بكينونتها وأهميتها وأنها تستحق الاهتمام بنفسها

القاهرة – مى عبده:

دكتورة مصرية خبيرة بصناعة الأدوية ومستحضرات التجميل قامت بأخذ الدكتوراة بالصيدلة من جامعة القاهرة، وسعت من أجل تحقيق هدفها وحلمها وهو انشاء منتح مصري يناسب البشرة المصرية والظروف المحيطة وينافس المنتجات الأوربية في الجودة والفاعلية والسعر.

وبالفعل قامت بتحقيق هدفها وتأسيس براند خاص بها على النسق الأوروبي ولكن بمواصفات مصرية وفاعلية تتفوق على المنتج الأوروبي تلك الدكتورة المثابرة والطموحة ومثال للاجتهاد هي ياسمين شوقي، التي قامت بتأسيس براند “Duchesse skin care” وحقق نجاح باهر على أرض الواقع وعلى مواقع التواصل الاجتماعي ولم يهدأ لها بال حتى أن تصل بيه إلى العالمية.

في بداية حوارنا عرفينا عليكي.

د. ياسمين شوقي، صيدلانية وحاصلة علي دكتوراة في الصيدلة من صيدلة القاهرة 2023، واعمل في مجال تصنيع الأدوية، ولدي خبرة في مجال التصنيع الخاص بالأدوية ومستحضرات التجميل.

كيف جائت اليكي فكرة إنشاء براند Duchesse cosmatics.

في مصر، لدينا العديد من النباتات الطبية الممتازة وفوائدها التي لا تعد، والعديد من الدول الغربية زي فرنسا مثلا بتستورد مننا خامات ومستخلصات غاية في الأهمية وبترجع تعيد بيعها بأعلي الاسعار فالأولى أننا نهتم بصناعة مستحضرات التجميل عالية الجودة قبل أي حد تاني ومن هنا جائت فكرة إنشاء البراند.

وبسبب خبرتي الكبيرة في مجال تصنيع الأدوية ومستحضرات التجميل، وفكرت في إنتاج مستحضرات تجميل عالية الجودة واستغل فيها أبحاثي ومعاوماتي في مجال التجميل لكي تكون مناسبة للبشرة المصرية والجو في مصر، لذلك قمت بتأسيس براند Duchesse skin care.

لأنني لاحظت أن مستحضرات التجميل العالمية مصممة خصيصاً للبشرة الأوروبية والجو هناك ودا غير مناسب لينا في أغلب الوقت.

بالإضافة إلى فرق السعر،ودا هدفي أنه يتم توفير منتج عالي الجودة مصري وبسعر منافس ويقدر ينافس في السوق المصري.

ما هو المغزى وراء هذا الاسم؟

الاسم مأخوذ من اللغة الفرنسية ومعناه “الدوقه” أو الدوق ويعني شخص نبيل، تاريخيا أقل رتبة من الملك أو الملكة، ويحكم الدوقية، وللنساء لقب «دوقة» من الكلمة “Duchess”.

وأقصد بهذا الإسم أن تشعر كل سيدة بكينونتها وأهميتها وأنها تستحق الاهتمام بنفسها ببشرتها وشعرها.

حدثينا عن بعض المنتجات الخاصة بالبراند.

يوجد منتجات عدة للعناية بالبشرة والشعر منها:

Duchesse shampo with Argan and honey

Duchesse conditioner with Argan and honey

.Duchesse detox clay mask

.Duchesse eye contour cream

.Duchesse berries collagen serum.

هل كل المنتجات من مواد طبيعية 100%؟

المواد طبيعية بنسبة 98 %ل 99 % ، حتي المادة الحافظة بتكون safe وغير داخل فيها أي parabrens أو أي مادة فيها شك أنها قد تكون مسرطنة.

ما الذي يميز منتجات Duchesse cosmatics عن غيره؟

أكتر حاجة بتميز Duchesse اولا ان كل منتج فيه اكتر من مادة فعالة ممكن توصل لاكتر من 7 او 8 مواد فعالة بدل مادة واحدة فبالتالي العبوة الواحدة بتكون غنية بالفائدة كمان المواد الفعالة والمواد الدائبة فيها أغلبها طبيعية وآمنة للحوامل والمرضعات، ودا أكتر حاجة بتميز البراند.

بالإضافة إلى أن العبوات والتغليف بيتم اختيارهم بعناية وأنها تكون خارجة بشكل جمالي يرضي ذوق العميلة.

من ضمن المنتجات بتاعتنا كمان مستخلصات طبيعية عملتها بنفسي، قمت بإنتاج منتج لمنع تساقط الشعر والعمل علي تحفيز بصيلاته.

ما هو أكثر منتج طلباً ؟

أكتر منتج طلبا هو سيرم الكولاجين بالتوت، السيرم لكل انواع البشرة بيعمل نضارة ، تنعيم وبيحفز الكولاجين فبيقلل ظهور علامات تقدم السن بيحتوي علي ٧ مواد فعالة الكولاجين ، الهيالورونيك ، فيتامين C, E, B5 خلاصة التوت وخلاصة الصبار.

كم تتراوح اسعار المنتجات لديكم ؟

أسعار المنتجات من 100 لحد 380.

ما هي المقولة التي تؤمني بها في عملك ؟

المقولة اللي بؤمن بيها هو تحقيق المكاسب المتراكمة علي مر الوقت حتي لو كان هناك معوقات لانها بتكون وقتية انما النجاح والانجازات الحقيقية هي اللي بتكمل لو في استمرارية.

ما هو طموحك في تلك المجال ؟

طموحي ان البراند الخاص بس يوصل للعالم العربي ومن ثم العالم كله ويكون براند مصري مشرف.

airfrance
مرسيدس
Leave A Reply

Your email address will not be published.